Interessante podcasts en series

Deze week dacht ik dat het leuk zou zijn om wat interessante podcasts en series, die ik luister of kijk om mijn kennis te verruimen of nieuwe inzichten te krijgen, te delen. Ze gaan over spiritualiteit, duurzaamheid en andere levenskwesties. Mij helpen ze om soms iets vanuit een ander oogpunt te bekijken, of om mij te laten zien dat er meer mensen nadenken over verschillende aspecten van spiritualiteit of duurzaamheidskwesties. De blog wordt toch niet al te serieus want ik heb ook een grappige podcast toegevoegd die niet perse informatief is, maar mij soms wel laat zien dat ik niet de enige ben. Doe er je voordeel mee, of niet 😉!

OP ZOEK – Podcast door Marije en Naomi
In deze podcast gaan deze twee vrouwen op zoek naar antwoord op levensvragen.
Ze interviewen experts over vernieuwende & eeuwenoude zienswijzen, om antwoord te krijgen op al hun vragen over gezond & gelukkig zijn.
De vragen die ze aan de experts stellen zijn vragen zoals ‘Wat is ayurveda?’, ‘Hebben we allemaal een vorig leven?’ en ‘Hoe werkt hypnose?’. Dit zijn vragen waarop Google wel 1.000 antwoorden geeft, maar ik geen idee hebt welke ik moet geloven.

Down to Earth – Netflix serie met Zac Afron
In deze Netflix serie reist Zac Afron samen met Darin Olien rond de wereld op zoek naar de geheimen van een gezond, land en duurzaam leven. Zac Afron ontdekt een dieper zelf- en cultureel bewustzijn als hij verschillende plekken bezoekt en leert hoe de wereld leeft, eet, jaagt, speelt en probeert te overleven.
Super interessant vind ik hoe ze verschillende aspecten laten zien. Ze bekijken niet alleen de huidige wereldproblemen maar bezoeken ook plekken waar men dit probleem al voor een deel opgelost heeft. Het geeft mij soms een nieuw perspectief op problemen en geeft soms ook aan wat ik zelf kan doen om een steentje bij te dragen.

The Michelle Obama Podcast
Michelle Obama bespreekt met haar naasten hoe ze zijn geworden zoals ze zijn, wat ze belangrijk vinden, hoe ze leven en wat voor keuzes ze maken in het leven. Een leuke luchtige podcast met een kritische noot, waar je iets van leren of een voorbeeld aan kan nemen. Ook vind ik het wel interessant om een beetje inzicht te krijgen op de voormalige First Lady en haar gezin.

Man man man, de Podcast – door Bas, Chris en Domien
Dit is een hilarische (niet perse informatieve) podcast over hoe mannelijk deze heren eigenlijk zijn. Het is echt gewoon een uur lang lachen! Hele herkenbare ideeën/ vooroordelen of veronderstellingen worden besproken. Naast de nodige humor is het soms ook fijn om te horen dat ik niet de enige ben met in sommige opvattingen of belevenissen.

De meer serieuze podcasts of series kijk ik om meer kennis op te doen en om mezelf te blijven ontwikkelen. Wel merk ik dat ik deze niet iedere dag kan luisteren of kijken. Ik moet mezelf echt tijd gunnen om de stof op me in te laten werken. Dan is de ‘man man man, de podcast’ wel een goede afwisseling. Ook zijn er natuurlijke andere films, series, boeken of activiteiten prima afwisseling voor de serieuzere onderwerpen.

Dus als afsluiter nog een aantal interessante films en series op Netflix die nog op mijn To-Watch lijst staan onder andere: Brené Brown, Our Planet, Connected, What the Health, Heal en The mind explained.

Heb jij nog interessante podcasts, series of films voor mij, plaats deze dan hieronder. Dank en tot snel.

Nieuw idee – Afval opruimen

Elke dag wandel ik ongeveer 1 uur met de hond door het bos. We lopen allerlei verschillende routes, maar bijna altijd in hetzelfde bos. Soms zag ik een hoop rotzooi in het bos liggen en ik stoorde me daaraan. Als het grote voorwerpen waren nam ik deze mee naar huis en ik merkte dat ik mij voornamelijk ergerde aan het gedrag van die anderen. Dit ging bewust en onbewust een paar weken zo door, tot ik me bedacht dat ik er natuurlijk zelf ook wat aan kan doen. Ik kan mijn hoofd in het zand steken en de verantwoordelijkheid bij anderen laten liggen, maar ik kan ook zelf iets doen aan dat waar ik me aan stoor. Dus dat heb ik gedaan, want ineens bedacht ik me: ‘Be the change that you want to see in the world’ – Mahatma Gandhi.

Vanaf 31 augustus heb ik elke keer een zakje bij me en raap alle rotzooi op die ik tegenkom. Terwijl ik dat aan het doen was maandag, bedacht ik me dat dit wellicht ook wel een leuke en slimme nominatie-challenge op instagram zou zijn. Geen idee of het aan zou slaan, maar als ik daarmee een paar mensen motiveert om iets beter om de omgeving te letten dan is er al winst. Ik ben begonnen met elke dag een foto te plaatsen van het afval dat ik heb verzameld. Bij die foto nomineer ik dan 3 mensen die ik uitdaag en motiveer om ook een keer afval te verzamelen tijdens een wandeling.  Vooralsnog krijg ik best veel leuke reacties van mensen. Sommige geven aan het een leuk en goed idee te vinden, anderen geven aan zelf ook afval te gaan verzamelen.  Dat is dus goed nieuws!

Daarnaast heb ik na 5 dagen gemerkt dat je door deze actie ook bewuster door het bos loopt. In plaats van denken aan wat er allemaal nog moet, op je telefoon kijken of dagdromen ben je nu bewust op je heen aan het kijken. Hierdoor zie je een hoop mooie dingen om je heen zoals vogels, veren, paddenstoelen en bloemen. En natuurlijk ook bomen, want het heet niet voor niets een bos. Ook merk ik dat door het bewust wandelen creatiever wordt.  Daarnaast ben ik gewoon lekker in beweging. Ik wandelde überhaupt altijd al met Bahco maar nu merk dat ik hierdoor langer wandel dan hiervoor. Frisse buitenlucht en beweging is ook goed voor de gezondheid dus een win-win-win, zou ik zeggen.

Indien ik je dus niet heb uitgedaagd via instagram, je kan het nog verwachten! Maar je hoeft hier niet op te wachten, hoor. Je kunt gewoon zelf al beginnen met het opruimen van rotzooi in jouw omgeving.

A little step goes a long way!

Ontbijtjes

Een van mijn favoriete maaltijden van de dag is het ontbijt. Ik hou van een beetje zoetig eten en er zijn zoveel verschillende opties mogelijk; van een omelet tot een overnight oats, van fruit tot groente en meer!
Er zijn veel verschillende ideeën en theorieën over ontbijten, van belangrijk om je systeem op te starten tot helemaal niet belangrijk. Wat de waarheid is weet ik niet en ik denk dat het voor iedereen belangrijk is dat je aanvoelt wat voor jou en jouw lichaam het prettigst is. Minimaal twee dagen in de week doe ik aan intermitting fasting (IF). In mijn geval houdt dit in dat ik vanaf het avondeten (ongeveer 19:00) tot de volgende dag lunch (ongeveer 12:00) niets eet of drink behalve water, koffie en thee (zonder melk of suiker erin). IF kan op vele verschillende manieren, maar ik heb gemerkt dat dit een manier is die voor mij werkt. Op dagen dat ik aan intermitting fasting doe, sla ik het ontbijt over en ik vind dat best lastig. Niet omdat ik dan langere tijd niet eet, maar omdat ik het lekkere ontbijt oversla. Vaak begin ik de lunch dan ook met iets dat lijkt op het ontbijt ter compensatie (hahaha).

Het lijkt me leuk om mijn favoriete ontbijtjes te delen. Ik weet dat ze niet origineel of nieuw zijn, maar wellicht heb je aan een van deze nog niet eerder gedacht!

Overnight oats
Deze havermout ‘pap’ maak je de avond van tevoren klaar. Dit maakt het een heel makkelijk en lekker ontbijtje. Ik vind het lekker (en gezond) om er chiazaad bij te doen omdat dit het wat meer volume geeft. Overnight oats kan met verschillend smaken, kruiden, fruitsoorten en yoghurt of kwark. Variatie genoeg, makkelijk en lekker! Ik vergeet alleen wel eens om dit, de avond vantevoren, klaar te maken. Dus dan moet ik die ochtend iets anders bedenken!

Aangeklede kwark
Een ander makkelijk ontbijtje is een bakje kwark met fruit, kruiden, zaden en havermout of granola (zie een voorbeeldje hierboven). Je kunt oneindig veel variëren en het bevat alvast een fijne hoeveelheid eiwitten. De laatste tijd probeer ik minder dierlijke producten te eten, dus dat maakt het nuttigen van melkproducten iets lastig maar ik heb gemerkt dat plantaardige yoghurt met wat eiwitpoeder een prima vervanger is (wel iets minder lekker, helaas).

Omelet
Een hartig lekker ontbijt is voor mij altijd een omelet. Het lekkerste vind ik dit met tomaatjes en spinazie, maar je kunt er natuurlijk iedere groente in mikken. Ook hierbij heb ik direct weer een goede hoeveelheid eiwitten en groente gegeten om de dag extra goed te beginnen. Je kunt de omelet op een boterham, cracker of rijstenwafel leggen. Soms maak ik het nog extra af door er  hüttenkäse op te doen!

Brood
Het meest typische Nederlandse ontbijt is toch wel een boterham. Het nadeel is dat ik echt makkelijk 5 boterhammen kan eten zonder een vol gevoel te krijgen. Daarom eet ik tegenwoordig mijn boterhammen heel erg vol belegd (als dat al een woord is). Ik eet dan meestal 2-3 boterhammen waarbij elk half of kwart sneetje anders belegd is. Denk aan avocado met kaas en tomaat. Hüttenkäse met komkommer, rucola en noem maar op. Zo eet ik er ook veel groente bij en heb ik dus eerder genoeg. Ook eindig ik dan vaak met een ‘toetje’ oftewel een zoet half sneetje (denk aan pindakaas of hagelslag).

Banaan-havermout pannenkoeken
Het laatste ontbijt wordt onder de ‘healthy’ people al vaak genoemd. Ik vind het heel lekker, maar heb ook wel eens de plank goed misgeslagen. Vaak voeg ik óf wat eiwitpoeder toe óf doe ik wat kwark over de pannenkoeken. De truc zit hem in de pannenkoeken niet te groot te maken en langzaam gaar laten worden. Ook kun je de pannenkoeken heerlijk beleggen met cacao nibs, jam, vers fruit en noem zo maar op.

Al met al heerlijke ontbijtjes waarbij je (met een beetje opletten) alle voedingsstoffen in een voor mij fijne samenstelling binnenkrijgt. Sommige zijn snel te maken en andere kosten iets meer tijd. Voor mij is variatie heel belangrijk en ik merk ook dat het maken van een ‘plaatje’ mij extra stil laat staan bij het eten, waardoor het meer voldoening geeft. Dit klinkt misschien een beetje gek, maar probeer het maar eens!

E-nummers en gezond eten

Over gezond eten wordt een hoop gezegd en E-nummers worden vaak besproken. Zoals eerder gezegd, ben ik geen diëtiste en dus ook geen expert. Ik spreek hier dan ook vanuit mijn eigen ervaringen. Ik wil graag gezond eten, weinig geraffineerde suikers binnen krijgen en eten op een duurzame manier. Een simpele oplossing hiervoor is zo min mogelijk bewerkt voedsel te kopen en eten, maar ja soms is kant-en-klaar eten heel makkelijk en lekker. Mij helpt het op zo’n moment om de afweging korte termijn (bewerkt eten) tegenover lange termijn (gezond eten) te zetten. Beide keuzes zijn dan goed zolang er maar bewust voor gekozen wordt.

Als ik bewerkt eten koop, wil ik graag dat dit zo gezond mogelijk is (natuurlijk met de nodige uitzonderingen en ‘cheat’ meals). Wat ik heb gemerkt is dat het lastig is om in te schatten welke E-nummers schadelijk zijn voor je gezondheid en welke dat niet zijn. Ook vind ik fabrikanten een beetje gemeen in deze zin, want als ze merken dat een E-nummer bestempeld wordt als ongezond of schadelijk gebruiken ze de normale naam in plaats van het E-nummer. Op deze manier kopen mensen het wel weer en is het ‘probleem’ voor hen opgelost. Dit terwijl de schadelijke stoffen er nog steeds in zitten.
Een goed voorbeeld hiervan is gistextract. Dit is een smaakversterker E-nummer E621, chemische naam mononatriumglutamaat. Deze smaakversterker heeft als doel om de smaakpapillen te stimuleren en je meer te laten eten dan je eigenlijk wilde.  In het boek ‘Excitotoxins: The Taste That Kills’ van Dr. Russell Blaylock legt hij uit hoe Aspartaam en Mononatriumglutamaat een ravage veroorzaakt in het lichaam. In veel landen is E621 een verboden stof in voedingsmiddelen mede dankzij het onderzoek van Dr. Russell Blaylock, behalve in Nederland. Dit vind ik gek. En ik vind het nog erger dat fabrikanten verschillende namen gebruiken voor hetzelfde schadelijke product om de consument zo een loer te draaien.
Een ander lastig voorbeeld vind ik in vleesvervangers. Het vervangen van vlees is heel goed voor het milieu en daarmee draag je bij aan het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (jippie!), maar het is mij opgevallen dat in veel vleesvervangers het stofje carrageen zit. Dit lijkt op caroteen uit onder andere wortelen, maar niets is minder waar. Carrageen is E407, een verdikkingsmiddel en geleermiddel uit rood zeewier en studies hebben aangetoond dat dit additief bij proefdieren zweren in de dikke darm veroorzaakt, het immuunsysteem verzwakt en in te grote dosis de opname van essentiële mineralen vermindert. Deze stof is verboden in Engeland en mag in Europa niet meer aan babyvoeding toegevoegd worden. Gek toch? Je probeert dus het beste te doen door vleesvervangers te eten, maar krijgt daarbij wel schadelijke stoffen binnen.

Het is een hobby geworden om etiketten van voedingsstoffen te lezen en ik laat echt eten in de supermarkt liggen als er te veel stoffen toegevoegd zijn. Ook om te zorgen dat ik me niet een loer laat draaien zoals hierboven uitgelegd, heb ik een boekje aangeschaft, waarin overzichtelijk en kort uitgelegd wordt of een stofje schadelijk is of niet. Het boekje: ‘Wat zit er in uw eten?’ van Corinne Gouget en Will Jansen heeft een pocketformaat waardoor ik het gemakkelijk meeneem naar de winkel. Hierin zijn de additieve stoffen gecategoriseerd op oplopende E-nummers en kun je ook de normale naam vinden op alfabetische volgorde. Super overzichtelijk dus. Ook zijn de namen en nummers gekleurd; groen betekent dat ze over het algemeen als onschuldig worden gezien, oranje betekent dat er tegenstrijdige wetenschappelijke rapporten over bestaan en rood betekent dat meer dan ¾ van de internationale wetenschappelijke analyses aantonen dat het een giftig additief is.

Met dit boekje loop ik dus regelmatig door de supermarkt en onderzoek ik alle gekke namen en onbekende E-nummers. Ik laat me niet voor de gek houden door de fabrikanten en let tegelijkertijd op mijn gezondheid. Wat doe jij? Heb jij hier al eens over nagedacht of rekening mee gehouden? Wellicht vanaf nu wel!

Thuisstudie

Naast mijn baan volg ik op dit moment een cursus door middel van een thuisstudie. Deze bestaat uit 5 vakken; Formele Rechtbank omgeving (strafrecht), Inleiding in de psychologie, Forensische psychiatrie, Criminologie en Criminalistiek. Dit ben ik gaan volgen omdat ik me altijd aangetrokken heb gevoeld tot strafrecht en er nooit iets mee heb gedaan. Om te ontdekken of ik het vaktechnisch net zo leuk vind als dat ik denk, ben ik deze cursus gaan volgen.

Vanaf de middelbare school heb ik geroepen dat ik rechten (en dan vooral voor strafrecht) wilde gaan studeren. Door verschillende oorzaken ben ik elke keer een ander pad ingeslagen en heb ik uiteindelijk natuur- scheikunde gestudeerd, maar de interesse voor strafrecht is altijd gebleven. Omdat ik nu vaak onrust ervaar en de baan van rechercheur in mijn hoofd blijf spelen, heb ik besloten om deze cursus te gaan doen. Hierdoor kan ik eens goed proeven aan strafrecht en kijken of ik het werkelijk zo leuk vind als dat ik denk. Ook staat dit goed op mijn CV voor als er in de toekomst een passende recherchefunctie voorbijkomt.

Een thuisstudie naast een baan, verbouwing en sporten is soms wel heftig, maar op het moment dat ik er echt tijd voor inplan lukt het me best wel goed. Vooralsnog heb ik het vak strafrecht gehaald met een 8. Dit was voor mij het belangrijkste vak, dus daar ben ik heel blij om. Inleiding in de Psychologie heb ik niet gehaald. Ik had een 5 en na heel veel gedoe met de LOI kan ik het gemaakte examen enkel inzien in Leiderdorp (lang verhaald en wellicht deel ik hier later nog iets over). Nu ben ik bezig met forensische psychiatrie. De cursus loop tot oktober en wellicht heb ik wat verlenging nodig, omdat alles met Covid’19 een beetje heeft stilgelegen. Of ik de laatste 3 vakken haal binnen die tijd weet ik nog niet, maar ik weet in elk geval wel dat ik de LOI geen cent meer van mij gun en dus zit bijbetalen er niet meer in.

De cursus duurt dus nog even en ik doe mijn uiterste best om de laatste 3 vakken nog af te ronden. Ik krijg per vak een certificaat, dus ik kan in elk geval de affiniteit en succesvolle afronding van strafrecht aantonen op mijn CV. En dat was ook het hoofddoel voor mij. Concluderend zou ik iedereen aanraden om een cursus te doen op het moment dat je denkt dat jouw affiniteit ligt in een vakgebied waar je nog geen ervaring in hebt. Je kan zo kennis opdoen, je affiniteit ook op je CV laten zien en testen of je het ook echt zo leuk vindt als je denkt. Ook staan opleidingen en cursussen naast je baan vaak goed op je CV, dus in geval van sollicitaties etc. is dit ook altijd een plus. De LOI zou ik daarentegen afraden en als ik jou was, zou ik een ander opleidingsinstituut zoeken.

‘Every morning you have two choices: Continue to sleep with your dreams or wake up and chase them’